Design Thinking v HR alebo ako zlepšiť tímovú spoluprácu?
„Vymyslite niečo, čo pomože nášmu tímu navzájom si lepšie rozumieť a efektívnejšie spolupracovať s ďalšími tímami.“ ???
Aj s takouto požiadavkou sa stretávame niekedy u našich klientov. Celkom výzva.
Rada však skúšam rôzne možnosti, využívam a spájam mnohé techniky, metódy a nástroje, ktoré som získala počas mojich výcvikov a verím, že možu byť nápomocné aj mojim klientom.
Jednou z metód je aj Design Thinking – metóda riešenia problémov zameraná na užívateľa, zameraná na človeka.Na workshope v rámci Google programu zameranom práve na Design Thinking , som si prešla všetkými 5 fázami, získala nové znalosti a nový pohľad. Celý proces začíná pochopením potrieb užívateľa, pokračuje skúmaním inovativných riešení a končí testovaním. Umožnuje nový spôsob riešenia problémov. Namiesto starých zaužívaných postupov nás nabáda skúmať nové, myšlienky, pohľady, ktoré pred tým neexistovali alebo sme im doposiaľ nevenovali prílišnú pozornosť.
Vďaka tejto metóde sa však dajú riešiť aj problémy vo firmách a tímoch. Tam kde sú konflikty. Tam, kde nefungujú procesy, tam kde je nepochopenie a kde vzniká potreba niečo zmeniť.Využite otvorený tímový prístup pre riešenie problémov. Získajte aktívne zapojenie komunity pre zlepšenie nielen procesov ale aj medzitímovej spolupráce, vzájomného rešpektu a pochopenia.
Design Thinking má 5 fáz, pozrime sa na ne bližšie:
1. Empatia – ide o schopnosť pozrieť sa na problém z perspektívy konečného užívateľa. Čo si konečný užívateľ myslí, čo hovorí, čo si čo cíti. Cieľom je skúmať a pochopiť jeho potreby.
2. Definícia – zhodnotenie všetkých postrehov z predošlej fázy a definovanie hlavného problému, na čo konkrétne sa chceme zamerať. Základná otázka znie : „Ako by sme mohli pomôcť (komu konkrétne?) riešiť problém/naplniť potrebu ( čoho sa ten problém týka) , aby sme dosiahli požadovaný výsledok.“
3. Brainstroming – keď vieme, čo potrebujeme prichádza fáza generovania nápadov a možností, z ktorých následne vyberieme tú najvhodnešiu, ktorú rozpracujeme.
4. Prototyp – prichádza na radu realizovať nápad, riešenie alebo proces. Tu sa zameriame aj na to, či je naše riešenie realistické, či pomože zákazníkovi.
5. Testovanie – obdobie odskúšania prototypu alebo služby v praxi. Na odhaľovanie problémových miest riešenia využívame spätnú väzbu od užívateľov.
Tak čo, pozdáva sa Vám to? Áno je to iné, zaujímavé, spolupracujúce a efektívne.
Premýšľate už, či využiť túto metódu vo vašej firme, či tíme?
Rada vás prevediem celým procesom.